Recenze: Vzduch, který nás obklopuje

V prosinci vydalo nakladatelství Bookmedia knihu švédského autora Toma Malmquista s názvem Vzduch, který nás obklopuje, jež se právem řadí k typické svérázné severské literatuře.

Švédský všeuměl

Tom Malmquist (* 1978) je švédský básník, spisovatel a dříve hokejista. Jeho literární prvotina V každém okamžiku jsme pořád ještě naživu se stala bestsellerem a změnila způsob, jakým se do té doby psalo o lásce, touze a ztrátě. Je též oceňovaným básníkem, před vydáním svého prozaického debutu publikoval dvě básnické sbírky, které vzbudily velký ohlas mezi odbornou veřejností i čtenáři.

Částečně autobiografické

Kniha vypráví o tom, kam až dojde pátrání po dávném zločinu, ale i je v tom mnohem víc. Tom najde starý ústřižek z novin, který vypráví o dávné nevyřešené vraždě a rozhodne se tomu podívat na zoubek. Pátrání po pachateli Mikaela K. se pro něj stává skoro posedlostí. Proč byl zabit a kdo za to nese zodpovědnost? To jsou jedny z mála otázek, na které se hrdina ptá. Mezitím vzpomíná na své dětství a je donucen postavit se čelem démonům z minulosti. V přítomnosti žije s Karin, se kterou čeká dítě, vede pátrání a chce o tom napsat knihu. Jeho život se obrátí vzhůru nohama, když Karin umře a jemu zůstane dcerka, přesto však je odhodlán nalézt pravdu.

Specifika Severu

Vzduch, který nás obklopuje považuji za pozoruhodnou knihu jak z hlediska hlavní dějové linky, tedy hledání vraha, tak i z pohledu myšlenkových pochodů a vzpomínek protagonisty. Když si navíc řeknete, že kniha je částečně autobiografická, nemůžete nepřemýšlet nad tím, co se zakládá na skutečnosti a co si autor vymyslel v rámci autorské licence. Jednoduše zajímavé!

Pokud jste někdy četli cokoliv od severských autorů, pak mi musíte dát za pravdu, že jejich styl je jedinečný a nepopsatelný. Takový pocit mám i z tohoto autora. Na jednu stranu mám pocit, že píše bezcitně, zaznamenává fakta, ale žádný cit nebo lásku necítím. Na druhou stranu osamělost a bezradnost z tohoto díla přímo prýští. Pokud holdujete severské literatuře, měli byste určitě dát šanci i tomuto kritikami ověnčenému autorovi!

Hodnocení: 80 %
Autor: Iva Lutonská