Jedinečná kávová edice. Jen u nás! Vyberte si z různých motivů.

Recenze: Výtah

V pondělí nastoupili do výtahu na Manhattanu čtyři lidé. Kabina s nimi vyjela do nejvyššího patra a pak se zřítila na dno výtahové šachty. Tato tragédie je teprve začátek. Další dny přinesou další tragédie a brzy je jasné, že nejde o náhodu.

Americký spisovatel Linwood Barclay má na svém kontě víc než dvacet oceňovaných knih. Než se začal naplno věnovat psaní thrillerů, působil třicet let v žurnalistice. Kromě toho má na svém kontě i několik filmovýcha scénářů. Jeho knihy byly přeloženy do více než pětadvaceti jazyků a jeho věrným čtenářem a fanouškem je například Stephen King. Hororový thriller Výtah u nás vydalo nakladatelství Domino a rovnou vám řeknu, že tahle knížka je pořádný nářez. Najdete tady všechno, co má obsahovat čtivý thriller, a ještě něco navíc.

Zdá se, že Linwood Barclay objevil recept na thriller, který vás přiková k židlím, dokud jej celý nepřečtete. Paradoxní je, že se mu to povedlo na poměrně malém prostoru a pouze s hrstkou postav. Celý příběh se odehrává na Manhattanu, kde se začnou dít podivné věci. Ve výškových budovách padají výtahy, a i když to zpočátku vypadá jako nehoda, brzy je jasné, že je za tím někdo, kdo moc dobře ví, co dělá. V jiném thrilleru by se role vyšetřovatelů ujali profesionální policisté a ti nechybí ani ve Výtahu, ale stejný prostor dostaly i další postavy.

Máme tady svéráznou novinářku, její dceru, která si začíná budovat kariéru, a starostu New Yorku, který je, upřímně řečeno, pěkný hajzlík. Dvojici policistů tvoří dva parťáci, přičemž jeden se trápí něčím, k čemu kdysi došlo. Tajemstvím je zahalen téměř každý a je zázrak, když tu najdeme někoho, kdo je upřímný a říká pravdu. Výtah obsahuje několik komplikovaných zápletek, které jsou skvěle zamotané a neřešitelné. Ve Výtahu se lže, intrikuje a vraždí. Nikdo nemá s nikým slitování, a když projevíte slabost, ostatní toho okamžitě zneužijí.

Atmosféra je hororová a umím si představit, že někdo podle Výtahu natočí parádní krvák. Dějové linie jsou naopak delikátní, osobní a mnohdy až dojemné. Všechny postavy vám přirostou k srdci a vy si oblíbíte i ty, kteří mají do klaďasů daleko. V každém správném thrilleru musí být vrah nebo vrazi, a tak je tomu samozřejmě i tady. Od začátku budete hádat, kdo je pachatelem a proč tohle dělá, ale k pravdě se ani náhodou nepřiblížíte. Budete podezírat všechny možné a na konci knihy zůstanete s pusou dokořán.

Linwood Barclay si s vámi bude hrát jako kočka s myší a vy ho za to budete milovat. Jeho styl vyprávění je stručný, svižný a nesmírně návykový. Vypěstujete si na něm závislost a budete si přát, aby kniha nikdy neskončila. Díky němu se ocitnete mezi společenskou smetánkou, která je křivácká a ničeho se neštítí. Takhle nějak mají vypadat plnokrevné thrillery a já už se těším, až Domino vydá další autorovy knihy. Hledáte-li napínavé čtení, u kterého vám bude běhat mráz po zádech, Výtah je ideální volbou. Linwood Barclay je autorem, od kterého se mohou jeho spisovatelští kolegové učit.