Recenze: V rouše beránčím

Staré hříchy a křivdy. Týrání a zabíjení malých dětí. Sériové vraždy po celém Finsku. Incest a brutální sex. To vše najdete v thrilleru V rouše beránčím. Máte-li silné žaludky a pevné nervy, čeká vás nevšední zážitek.

Simo Hiltunen (1977) je reportér a producent ze severního Finska. V rouše beránčím je jeho první román. Finští literární kritici označili knihu za nejzajímavější a nejdůležitější debut roku 2015. Nadšení byli i čtenáři, proto Hiltunen napsal a vydal další díl. Knihu V rouše beránčím u nás vydalo nakladatelství Bookmedia a řeknu vám rovnou, že je to nářez.

Je vidět, že autor miluje severské thrillery stejně jako zemi, v níž se narodil. Orientuje se v žánru a moc dobře ví, na co čtenáři slyší. V rouše beránčím je skvělou ukázkou příběhu, v němž se snoubí krása s hrůzou. Hiltunen s chutí porušuje tabu i dobré mravy a píše o věcech, které lidé svěřují jen svým psychiatrům nebo zpovědníkům v kostele. Kniha je plná vyšinutých jedinců, kteří páchají otřesné věci svým nejbližším.

Jiní autoři se většinou spokojí pouze se sériovým vrahem, anebo s incestem a týráním. Hiltunen tu použil snad všechno, z čeho se slabším povahám podlomí kolena. Na stránkách knihy to funguje dokonale, takže ve svém vlastním zájmu si neustále připomínejte, že jde o fikci. I když chápu, že to bude velmi těžké. Hiltunen totiž píše velmi sugestivně a vy budete mít pocit, že všechno prožil na vlastní kůži.

V rouše beránčím je jedinečný severský thriller. Zápletky jsou promyšlené do nejmenších detailů a vy se ocitnete v místech, kde se zastavil čas. Hodně scén se odehrává na samotě v lesích a Simo Hiltunen nějak dokázal, že si budete připadat jako ve středověku. I praktiky některých postav jsou středověké a vy se nejednou otřesete odporem. Atmosféra je téměř hororová a všem postavám věříte každé slovo a čin. Mottem knihy je „Nikdo nezůstane ušetřen“ a je správné upozornit, že se to týká i nás, čtenářů.

A navíc je tu ještě něco. Něco, čím autor totálně převálcoval svou konkurenci. A to něco je hlavní hrdina Lauri Kivi. Lauri je na první pohled úspěšný krimi reportér, ale už brzy vám bude jasné, že jde o nefalšovaného psychopata. Lauri se vám nesnaží nijak zalíbit, dělá si, co chce, ale přesto si na něm vytvoříte závislost a budete mu zobat z ruky. Postupně se budete dozvídat, co všechno má  na svědomí, a mnohokrát zatoužíte po něm plivnout.

Lauri si prošel peklem, nyní v pekle žije a peklo dokáže připravit i svým blízkým. Pronásleduje ho nevyřešená minulost a jeho vztah k rodině je, mírně řečeno, problematický. Podobně je na tom s kolegy i případnými milenkami. Lauri má také ostrý jazyk a vyžívá se v provokování ostatních. Díky tomu se těšte i na řadu humorných scén a slovních přestřelek. Těch přibyde ve chvíli, kdy se na scéně objeví zdatný protivník v podobě jeho dcery.

Okolnosti ho donutí stát se amatérským detektivem a on vám předvede řadu fíglů, jak vyzrát na policejní aparát a jak ztrapnit muže i ženy v uniformách. Lauri Kivi je prostě zlobivý hoch, který si předsevzal, že udělá všechno proto, aby udržel váš zájem. A to se mu povedlo dokonale. Máte-li rádi drsné příběhy s komplikovanými a neřešitelnými záhadami, tak si thriller V rouše beránčím rozhodně nenechte ujít.