Recenze: Ustláno na betonu

V závěru loňského roku vyšel pod hlavičkou nakladatelství Pointa debutový román autorky Elen An s názvem Ustláno na betonu. Je libo moderní příběh ze života mládeže?

Kdo se skrývá pod pseudonymem Elen An?

Pravým jménem Tereza. Svou první knihu Ustláno na betonu začala psát asi v osmnácti. Patnáct let je dlouhá doba a těžko by se v dnešní podobě knížky dala najít pasáž, která si neprošla důkladnou úpravou. Jak kniha rostla, zažila autorčino úspěšné absolvování vysoké školy, pár měsíců v Řecku, pár let v Barceloně a pár let v Plzni. Viděla její menší i větší úspěchy a pády. Její menší i větší lásky. I ty největší, co má to štěstí mít dnes u sebe doma!

David miluje Šárku. Šárka miluje Lukáše. Lukáš miluje Sandru. Kdo je sakra Sandra?

Tak přesně tento úryvek z anotace knihy mě přivedl na tento barvitý příběh o omladině. Láska, přátelství, drogy, alkohol – to jsou hlavní témata soudobého příběhu několika mladých jedinců. Hlavní hrdinkou je mladá a poněkud naivní Šárka, která chodí na gymnázium, ale o víkendech se opíjí a paří. Při jedné z těchto pijatyk natrefí na Lukáše a bezhlavě se do něj zamiluje. Zatím netuší, že kromě alkoholu, holduje Lukáš ve velkém i perníku, a proto se občas chová tak podivně, třeba někoho bezdůvodně zmlátí. S hrdiny prožíváme okamžiky zamilovanosti, sdílíme přátelství kovaná mejdany a povzbuzujícími látkami, řešíme otázky vztahové a hodně se přetřásá téma závislostí.

Tak trochu jiné young adult

Pestrý příběh o radostech i strastech dospívání se čte jedním vrzem, na jednu stranu se zde kromě popisů párty nic neděje, na druhou stranu má místy překvapivou hloubku a dokáže odkrýt pubertální duši až na dřeň. Střídají se dva úhly pohledu - Šárčin a Lukášův, a i díky tomu máme možnost vidět stejné věci různou optikou. Primárně je ale příběh určen dámskému publiku, hlavně mladším dívčinám a ženám, které si dozajista vzpomenou na dobu, kdy se poprvé zamilovaly a jak to s nimi zacloumalo. Jako překvapení hodnotím i závěr a myslím, že to opravdu nikdo z čtenářů nemůže čekat. Vřele doporučuji!

Hodnocení: 80 %
Autor: Iva Lutonská