Recenze: Strom nebeského květu

Jens Oder se v lůně panenské přírody snaží zachránit přírodní bohatství pro další generace. Jenomže narazí na mocné nepřátele. Nepřátele, kteří se ženou za penězi a touží ovládnout svět. Jak dopadne střet neohroženého idealisty s bezohlednými korporacemi?

Norský spisovatel Gert Nygardshaug (1946) debutoval v roce 1966 básnickou sbírkou „Impulsy“. Nyní je autorem řady oceňovaných knih rozličných žánrů. Celosvětovou slávu mu zajistila detektivní série s Frederikem Drumem a ekologická trilogie, jejíž druhou část právě držíte v rukou. Strom nebeského květu z nakladatelství Práh tematicky navazuje na předchozí díl Mengeleho ZOO, protože tu hlavnímu hrdinovi pomůže jistá osoba z tohoto románu.

Ačkoliv trilogie vyšla poprvé v devadesátých letech, i dnes je nadmíru aktuální. Autor si v ní totiž vzal na paškál kácení deštných pralesů. Povědomě nám také zní snaha ochránit přírodu před korporacemi, kterým jde pouze o zisk. Hlavním hrdinou knihy je biolog a vizionář Jens Oder Flirum. Uchopit tuto literární postavu není vůbec jednoduché. V příběhu se prolíná minulost s přítomností, a protože autor miluje náznaky a básnické výrazy, někdy vám bude trvat docela dlouho, než pochopíte, o co jde.

Kontext vám příliš nepomůže, protože s Oderem se poprvé setkáme v bývalém klášteře, kde se ocitl coby vězeň. Jeho nepřátelé ho mučí, podávají mu různé dryáky, a tak je docela možné, že to, co považujete za realitu, je blouznění. Gert Nygardshaug vám to neusnadní ani svým stylem vyprávění. On totiž opovrhuje vším, co zavání obyčejností, a tak budete na vážkách, zda čtete báseň v próze, nebo filozofický román. Nakladatel Strom nebeského květu označil za eko thriller či vizionářský ekoromán a já bych klidně zůstala u tradičnějšího pojmu: utopie.

Jens Oder se původně vydal do indiánské vesnice v hloubi amazonské džungle, aby tu sbíral vzorky rostlinných druhů. Osud si s ním však krutě zahraje a on se stane členem bojovné skupiny, která chce zachránit Evropu od zkázy. V této fázi se z příběhu stává plnokrevný thriller plný násilí a intrik. Jens je prototypem hrdiny, na jehož bedrech spočívá záchrana celého světa. Úkol je to nadmíru těžký a náš hrdina navíc prožije i několik osobních tragédií. Jak jsem již říkala, v příběhu sehraje významnou roli jistá postava z předchozího dílu, ale pokud jste jej nečetli, nic se neděje. Pochopíte, o co jde, a k jedničce se klidně můžete vrátit později.

Na své si přijdou milovníci napětí a promyšlených inteligentních zápletek. Pokud se zajímáte o ekologii, Strom nebeského květu vás nadchne. Gert Nygardshaug a jeho Jens Oder se netají svou láskou k přírodě. S pokorou vzhlížejí ke všemu, co pochází ze země a co člověk nestačil zničit, a část své filozofie přenesou i na vás. Strom nebeského květu vás donutí zamyslet se nad svým postojem k životu i životním stylem. A je docela možné, že začnete dělat věci jinak. Jinak a o poznání lépe.