Jedinečná kávová edice. Jen u nás! Vyberte si z různých motivů.

Recenze: Purpurový ibišek

Patnáctiletá Kambili a její starší bratr Jaja žijí privilegovaným způsobem života v nigerijském Enugu. Jejich otce jeho okolí uctívá jako velkorysého člověka, ale on je ve skutečnosti diktátor a despota. Jeho rodina trpí a marně se snaží najít východisko ze svízelné situace.

Africká spisovatelka Chimamanda Ngozi Adichieová (1977) studovala v rodné Nigérii i v Americe. Do světa literatury vstoupila románem o dospívání Purpurový ibišek. Ten vyšel v roce 2003 a vzbudil velkou pozornost. Druhý román „Půl žlutého slunce“ vyšel o tři roky později a díky němu se autorka proslavila po celém světě. Získal prestižní literární ocenění a také byl podle něj natočený úspěšný film. Třetí román, Amerikána byl přeložený do dvaceti jazyků a Chimamanda je dnes váženou autorkou zabývající se feminismem a politikou.

Román Purpurový ibišek vychází v češtině poprvé. Vydalo ho nakladatelství Host, které v roce 2021 hodlá vydat i román „Půl žlutého slunce“. Román „Purpurový ibišek“ je upřímnou výpovědí o dospívání, které není nijak lehké samo o sobě. Mnohem horší to mají ti, kteří se nemohou spolehnout na rodiče, přátele nebo své okolí. Hlavní hrdinkou knihy je patnáctiletá Kambili. Ta má na první pohled všechno, o čem mohou chudší děti pouze snít. Jenomže Kambili si uvědomuje, že celý její život je jen falešné pozlátko.

Její otec je fanatický hlasatel katolické církve a kvůli svému vyznání se rozhádal s rodinou. Otcem pohrdá pro jeho pohanské zvyky a nepřeje si, aby děti trávily u dědečka víc než čtvrt hodiny. Matka Kambili se trápí tím, že manželovi porodila pouze dvě děti, a moc dobře ví, že ho okolí nabádá, aby si našel další ženu. Dívce a jejímu bratrovi okolí závidí život v luxusu, ale oni by všechno bohatství vyměnili za laskavého a milujícího otce. Ten jejich je zvyklý, že ho každý poslouchá, a když není po jeho, neváhá použít násilí. Kambili a Jaja přihlížejí, jak otec surově mlátí matku, a netrvá dlouho, kdy se oběťmi jeho násilí stanou i oni dva.

Týraní se semknou a snaží se nedat najevo, jak trpí. V tomhle ohledu je příběh důvěrně známý i českým čtenářům, protože tohle je věc nezávislá na čase nebo prostoru. Kambili i její bratr se snaží vyřešit situaci v rámci svých možností a Purpurový ibišek je kniha, která vyvolá bouřlivé emoce. Purpurový ibišek je příběh na rozhraní psychologického a společenského románu a řeknu vám, že z některých věcí vám bude těžko na duši. Kambili a Jaja naivně věří tomu, že vzpoura a odpor mají smysl, a je docela možné, že střet s realitou bude hodně tvrdý.

Chimamanda Ngozi Adichieová je velmi zdatná vypravěčka. Purpurový ibišek je citlivý a dojemný příběh pro všechny, kterým není lhostejné, v jakém světě žijí. Díky knize se ocitnete v zemi plné náboženské nesnášenlivosti a zla, které má mnoho podob. Kambili a Jaja chtějí žít tak, aby se nemuseli bát, a vy jim budete držet palce, aby se jejich sny splnily. Otázkou ale je, zda a nakolik se jim to může podařit. Máte-li rádi chytlavé a inteligentní romány, budete z Purpurového ibišku nadšení. Tohle je totiž jedna z knih, jaké dostávají literární ceny, včetně té nejvyšší.