Recenze: Obhájce

Advokát Michael Haller je zvyklý na ledacos. V soudní síni strávil spoustu let a nyní se konečně naskytla šance obhajovat nevinného člověka. Postupem času ale zjišťuje, že pravda je jiná. Michael čelí intrikám a bojuje o vlastní život.

Americký spisovatel Michael Connely (1956) měl už od dětství jasno v tom, že bude psát knihy. Po studiích na univerzitě začal pracovat jako kriminální reportér v novinách a po nocích pracoval na svém prvním románu. Detektivka Černá ozvěna zaznamenala obrovský úspěch, posbírala řadu žánrových cen a čtenářům se v ní poprvé představil Hieronymus (Harry) Bosch. Dnes má Connely na svém kontě přes padesát knih a pějí na něj chválu nejen čtenáři a recenzenti, ale také jeho konkurenti. Krimi román Obhájce u nás vydalo nakladatelství Slovart.

Zajímá vás, jaký je autorův recept na úspěch? V první řadě je to vytvoření postav pátračů, které se zapsaly do srdcí čtenářů. Harry Bosch i Michael Haller jsou na první pohled zcela obyčejní chlápci, se kterými nebudete mít problém se ztotožnit. Obstáli by i v krimi románech americké drsné školy a vám budou sympatičtí už jen proto, jaké vyznávají hodnoty. Neříkám, že jsou naivkové, ale v současné detektivní produkci najdete jen málo hrdinů, kteří jsou čestní a zásadoví stejně jako oni. Podle nich jsou zákony k tomu, aby se dodržovaly, a oni by se nikdy nesnížili k podvodu. Pravda také je, že všichni přece milujeme příběhy o tom, jak dobro triumfuje nad zlem, že?

Connely nezanevřel na své původní povolání a s chutí využívá reportážní styl vyprávění. V tomhle ohledu je Michael Haller propracovanější a uvěřitelnější než Harry a skoro bych řekla, že autor píše sám o sobě. Obhájce je na pomezí krimi románu zaměřeného na vyšetřování a právnického thrilleru, který se odehrává v soudní síni. Michael se dlouhá léta pohybuje mezi zločinci a časem otupěl. Vztah s milovanou ženou se rozpadl a on nemá čas ani na návštěvy své dcery. Věří, že se jednou proslaví, a doufá, že se konečně setká s klientem, který je nevinný.

Hlavní linie příběhu je v duchu klasické detektivky – hádanky a v knize jsou důmyslně poschovávané stopy k řešení. Michael je klaďas každým coulem, ale nemyslete si, že s padouchy jedná v rukavičkách. Když je to nutné, použije násilí, a když nestačí slova, dojde na pěsti. Obzvláště ve chvíli, kdy se obhajoba na první pohled nevinného člověka změní v něco, co by ho nenapadlo ani ve snu. Jednoznačný případ se promění v něco, co ohrožuje nejen jeho, ale i jeho blízké. Michael Haller se promění v detektiva a je na něm, aby vyřešil komplikovaný případ. Případ, v němž všichni mlží anebo rovnou lžou.

Obhájce je příjemně napínavé čtení o chlápkovi, který se rozhodl konat spravedlnost bez ohledu na následky. Jeho příběh je akční a zároveň má v sobě cosi pohádkového a dojemného. Přesvědčí vás totiž o tom, že když se chce, tak všechno jde. A také o tom, že existují věci, o které má smysl bojovat, i když se proti vám spikl celý svět. Stačí věřit v systém, ve spravedlnost a také v to, že v lidech zůstalo cosi dobrého. Michael Haller si vás získá a vy si budete přát, aby se někdo takový vyskytl i ve vašem životě. A nejen tehdy, když jde do tuhého.