Recenze: Než ho poznala

Dva mladé páry. Dvě velká tajemství. A jedno velmi podivné přátelství. Hen je přesvědčená o tom, že její soused Matthew je vrah. Tak proč jí nikdo nevěří? Vždyť ho při jedné vraždě dokonce viděla na vlastní oči. Nebo je to všechno jinak?

Americký spisovatel Peter Swanson má na svém kontě několik úspěšných psychologických thrillerů. Jeho knihy byly přeloženy do více než třiceti světových jazyků a podařilo se jim získat mnoho prestižních ocenění. Fanoušci se shodují, že jeho thrillery jsou velmi znepokojující, a já bych se nebála říct, že jsou plné vyšinutých jedinců. Čeští čtenáři se s autorem mohli seznámit díky knize Všechny krásné lži. Ta vyšla stejně jako aktuální thriller Než ho poznala v nakladatelství Bookmedia.

Výtvarnice Hen se s manželem Lloydem přestěhují do elegantního domku na předměstí. Tady, daleko od ruchu velkoměsta, chtějí žít svůj sen o spokojeném životě. Lloyd má našlápnuto k hvězdné kariéře v oblasti propagace a Hen je uznávaná výtvarnice na volné noze. Hned po přestěhování se dvojice seznámí se svými sousedy. Matthew působí jako pohodový chlápek, který je zcela oddaný své profesi středoškolského učitele dějepisu. Během návštěvy v jejich domě Hen objeví sošku, která podle ní před lety zmizela z místa činu brutální vraždy.

Hen je přesvědčená o tom, že její soused je vrah, a pro čtenáře je to signál, že se může pustit to oblíbené hry Co by bylo, kdyby. Psychologické thrillery v polední době často využívají postavu takzvaného nespolehlivého vypravěče. Peter Swanson to celé postavil na hlavu a vy až do samého konce nebudete vědět, co je pravda, a komu můžete věřit. Hen okamžitě zavolá na policii a svěří se jim se svým podezřením. Policisté jí ale nevěří a ona se diví, proč. Některá fakta se dozví i čtenáři, ale i tak vám garantuji, že vám příběh pěkně zamotá hlavy.

V jisté chvíli budete mít pocit, že vám thriller Než ho poznala silně evokuje jeden filmový horor, ale nenechte se mýlit. Možná že je to schválně a onen film je ve skutečnosti obrovská falešná stopa. Autor si s vámi bude hrát jako kočka s myší a stejný přístup zvolí i některé postavy. Nebudu říkat, kolik jich je, a vy vězte, že v téhle knize je možné úplně všechno. Než ho poznala je brilantně napsaný temný thriller, který má velmi blízko hororu. Otázka není, jestli postavy něco skrývají, ale jak velká jsou jejich tajemství. Všichni lžou, snaží se manipulovat s ostatními a nikdo si nepřeje, aby ostatní odhalili jeho skutečný charakter.

Detektivní zápletky jsou umně vybudované a velmi komplikované. Těšte se na řadu dějových zvratů a scén jako vystřižených z béčkového hororu. S emocemi budete jako na houpačce a nejspíš si na konci budete nadávat, proč jste se nechali napálit a drželi palce zrovna tomuhle člověku. Peter Swanson miluje dráždivé otázky, ale odpovědi nechá na vás. Než ho poznala je temný a brutální psychologický thriller, v němž autor zneužil veškerá vaše očekávání. Zapomeňte na předsudky a vychutnejte si příběh lidí, kteří se vykašlali na morálku. Věřte mi, bude to parádní jízda.