Kdo je to? Naučné leporelo pro prcky od 2 let za 79 Kč

Recenze: Klinická smrt

Čtyřicetiletá Marie je skvělou ukázkou prvotřídní mrchy. Provdala se kvůli penězům za postaršího chlápka a poprvé ho podvedla už na vlastní svatbě. Její nezřízený životní styl skončí ve chvíli, kdy se ocitne v kómatu. Vnímá, co se kolem ní děje, a má čas rekapitulovat. Dokáže se změnit k lepšímu?

Česká autorka Markéta Harasimová (1977) vystudovala obchodní akademii a již během studií začala publikovat kratší literární útvary a psát knihy. Dnes je spisovatelkou na plný úvazek a na svém kontě má dvě desítky knih, mezi nimiž převažuje moderní červená knihovna. Hlavní je tu romantická zápletka, okořeněná napětím a častými erotickými scénami. Nejnovější román pro ženy Klinická smrt vychází v těchto dnech v nakladatelství MaHa, které si Harasimová založila.

Harasimová byla vždy poměrně cynická a realistická vypravěčka, které byla cizí naivita a čistota hrdinek červené knihovny. Vždy tíhla k psychologii a feminismu, proto její hlavní postavy nejsou žádné pipky, ale rázné ženy, které si jdou za svým. Po řadě emancipovaných a kariérou posedlých hrdinek nyní vytvořila tak negativní postavu, až se vám z ní bude dělat nevolno. Jiné autorčiny hrdinky se hnaly za tím, co je pro muže normální, a my je dokázali pochopit, ale Marie se nijak netají tím, že se její život točí kolem povrchních sexuálních dobrodružství a že jediné, co ji zajímá, je ona sama.

Příběh začíná v okamžiku, kdy se Marie pohádá s podváděným manželem. Během hádky utrpí úraz a skončí v nemocnici na jednotce intenzivní péče. Třebaže je v kómatu, v retrospektivních pasážích zachycujících různé roky se dozvíme, jaká Marie byla a co všechno prováděla. A řeknu vám rovnou, že to nebude nic hezkého. Jako lidská bytost má Marie velké rezervy, ale jako literární postava dokonale funguje. Rozhodně vzbudí emoce a nenechá vás chladnými. A aniž si to uvědomíte, začnete jí držet palce, aby se dostala ze svízelné situace. V tomto ohledu je jen poctivé poznamenat, že pointa knihy vás velmi překvapí.

Výlet za hranice smrti je pro Marii šance, jak se změnit. Otázka ale je, jak s tímto prožitkem naloží. Klinická smrt je příjemně napínavý román o lásce, odpuštění i závažných životních rozhodnutích. Kniha je hodně psychologická, místy až spiritualistická. Harasimová se zabývá i tím, co je za tímto světem. Může se zdát, že úvahy o posmrtném životě a shledání s dávno mrtvými převážily nad romantikou a erotikou, ale tak to není. Kniha je čtivým mixem všeho, co mají čtenářky na Markétě Harasimové rády. Klinická smrt je přese všechno velký román o lásce. Jen se odehrává v jiných kulisách, než jsme zvyklí, a hrdinové nejsou žádní klaďasové.

Markéta Harasimová si vybírá aktuální a ožehavá témata, a tak počítejte s tím, že ne všechno je tu zalité sluncem. Všechny postavy včetně těch vedlejších působí reálně a odkoukané od života jsou i jejich problémy a vztahy. „Klinická smrt“ není žádná sentimentální idylka, ale poněkud drsný obraz současné společnosti. Pokud se právě potýkáte s něčím, co srazilo vaše sebevědomí, potom vám knihu vřele doporučuji. Příběh je zaručeným lékem na každý splín a vy uvidíte, že nic není tak hrozné, jak se může zdát. Protože když se chce, vždycky je čas změnit život nebo sebe k lepšímu. A zřejmě nemusím dodávat, že Klinickou smrt ocení i milovnice romantiky a napětí.