Recenze: Katharinina šifra

Elitní policista William Wisting se přátelí s mužem, kterému před čtyřiadvaceti lety zmizela manželka. Žena po sobě zanechala tajnou šifru a nyní to vypadá, že zmizel i Wistingův přítel. Navíc vše nasvědčuje tomu, že oba manželé byli zapletení do závažného zločinu.

Nor Jørn Lier Horst (1970) vystudoval kriminologii a psychologii a přes dvacet let pracoval jako vyšetřovatel. V současné době je spisovatel z povolání, ale stále udržuje kontakt s bývalými kolegy, aby zůstal v obraze. Horst píše výhradně detektivky, a to pro dospělé i pro děti. V roce 1995 vstoupil do světa literatury knihou Klíčový svědek. V ní se poprvé objevil stárnoucí policista William Wisting.

Sérii s Wistingem si oblíbili čtenáři i recenzenti po celém světě a vše nasvědčuje tomu, že podobně úspěšná bude i nová série Odložené případy. Aktuální Katharinina šifra je prvním dílem této série a my se v ní opět setkáváme s Williamem Wistingem. Knihu u nás vydalo nakladatelství Kniha Zlín. Horst románově zpracovává skutečné kriminální případy, anebo si vymýšlí takové, které působí reálně. Žánru přizpůsobil i hlavního hrdinu Williama Wistinga.

Jde o profesionálního policistu odkoukaného ze života a jednoho z těch, kteří ještě vyznávají tradiční hodnoty. V případě záhadné Katharininy šifry bude muset vyřešit hned několik případů. Dva se udály před čtyřiadvaceti lety, jeden je ze současnosti. Policisté ani čtenáři nebudou na pochybách, že je mezi nimi souvislost, a vy budete žasnout, co všechno je možné vymyslet. Katharinina šifra má velmi rafinovanou zápletku, kterou není vůbec jednoduché rozmotat. Hlavní postavou je Wisting, ale do vyšetřování má co mluvit i jeho mladší kolega z jiného města.

A nemalou roli tu sehraje i Wistingova dcera. Line je typická investigativní novinářka, a co se týče intelektuálních dedukcí, občas se od ní její otec má co učit. Line si z ničeho nedělá těžkou hlavu, a když se zakousne do případu, chová se jako pitbull. Wisting je klaďas, který by nelhal, ani kdyby to pomohlo spravedlnosti, zato Line nemá žádný problém znásilnit pravdu nebo provést něco, co je na hraně. Horstovi aktéři jsou vcelku obyčejní lidé, kterým uvěříte každé slovo, a rozhodně nebudete mít problém se s nimi ztotožnit.

Horst má smysl pro břitké dialogy a zašmodrchané zápletky. Jeho styl psaní je úsporný až minimalistický a připomíná drsnou americkou školu. A i když ho baví hrát si s detaily a text sem tam ozvláštní nějakým originálním výrazem, největší důraz klade na akci a rychlé tempo vyprávění. V tomto příběhu nezapomněl ani na falešné stopy, a tak si přijdou na své i ti, kteří rádi namáhají své šedé buňky mozkové.

Katharinina šifra je originální, napínavá a úplně jiná než všechno, co dosud o Williamovi Wistingovi vyšlo. Příběh je jistým způsobem univerzální a nadčasový, takže potěší čtenáře bez ohledu na věk, pohlaví nebo životní zkušenosti. Celou dobu budete koukat policistům pod prsty a budete mít pocit, že jste součástí vyšetřování. Úspěch Williama Wistinga bude zároveň i vaším úspěchem a vy si ani nevšimnete, že to není doopravdy. Máte-li rádi inteligentní krimi romány, pak si knihu rozhodně nenechte ujít.