Recenze: Chirurg

Z této knihy jsem nadšená. Je skvělá, čtivá, jsou zde úžasně vykreslené postavy a prostě je opravdu dobrá. Bez debat tuto knihu doporučuji a doufám, že si ji přečte co nejvíce lidí, protože si to zaslouží. Jak už jste myslím poznali, budu o této knize psát pozitivně a právem.

Od autorky Petry Dvořákové jsem již četla knihu Dědina. Moc se mi líbila, ale Chirurg je ještě o stupínek nad ní. V jejích knihách jsou velmi dobře a hlavně opravdově charakterizovány postavy tak, že jsem se s nimi při čtení žila. Prožívala jsem radosti i starosti. A i když jsem viděla chyby, fandila jsem jim, aby to do dobře dopadlo v rámci možností.

Jak už napovídá nadpis, román se odehrává převážně v nemocnici a hlavním hrdinou je lékař chirurg Hynek Grábl. Je to muž v nejlepších letech, ale doplatil na své hříchy  z mládí. Jeho kariéra vzkvétala v Praze, ale udělal jednu chybu, za kterou pyká ještě dnes. Působí v menším měste u hranic a bydlí se svou manželkou a dvěma dospívajícími dětmi na vesnici, kde si koupil chalupu, když se mu ještě dařilo.

Hynek i přesto, že je v práci úspěšný a bere přesčasy, má problémy s financemi. Prožívá osobní krizi a neví, jak se z toho všeho vymotat. V nemocnici otevírají nové oddělení a Hynek ho má vést. Pomůže mu to dostat se z krize nebo do ní spadne ještě hlouběji?

I když je hlavní postavou chlap, tak jsem si ho přímo zamilovala, a to i přes špatné vlastnosti, které měl. Hynek má dar vidět situaci takovou, jaká je, nepřikrášluje si ji a používá zdravý rozum. Uznává své chyby a snaží se být lepším, i když se mu to zatím moc nedaří. Nádherně je vykreslen jeho vztah k otci, místy to byl pěkný doják. Je to správný chlap s nevhodným výběrem manželky. Nejspíš už od začátku by bylo všechno jinak, kdyby se jeho manželka chovala jinak.

A skvěle vnitřně komentuje zdravotní případy v nemocnici. Vyhovuje mu pracovat s  lidmi a má k nim také lidský přístup. Proto je rád na ambulanci a některé situace jsou opravdu zajímavé a jako ze života. Nově otevřená ambulance pro lidi s nádváhou je taky pecka. Je skvělé vidět zdravotní případ ze všech stran. Někteří lidé si myslí, že operace vše vyřeší a pak můžou prasit s jídlem dál. Někteří lidé dají hodně na informace z internetu a někteří lidé se chovají, jako by byli nesmrtelní. Ale nejsou.

Na netu jsem si přečetla, že je kniha podobná seriálu Nemocnice na kraji města. Mně to tak nepřijde. Prostředí a některé charaktery jsou si podobné, ale jinak je to hlavně o Hynkovi a jeho cestě k smíření se s životem. Petra Dvořáková to vše skvěle vystihla a vám nezbývá nic jiného než si knihu přečíst a poté mi dát za pravdu, že to byla fakt dobrá kniha.

Hodnocení: 100%
Autor: Jana Dořičáková